Fandom

Digimon Universe

Digimon (seria)

1844strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Digimon (デジモン Dejimon), skrót od Cyfrowych Potworów (デジタルモンスター Dejitaru Monsutā) to seria popularnych japońskich gier, anime, mang, zabawek itp. stworzonych przez Akiyoshi Hongo. Digimony żyją w Cyfrowym Świecie, równoległym wymiarze powstałym z sieci internetowej Ziemi.

PoczątkiEdytuj

Arrow RR.png Główny artykuł: Virtual Pet

Digimony zaistniały na rynku jako seria zabawek o nazwie V-Pet (skrót od virtual pet, wirtualne zwierzątko), będących wersją popularnych Tamagotchi. Zostały one zaplanowane przez Wiz i wydane 26 lipca 1997 przez Bandai, oryginalnego twórcę Tamagotchi. Ogólnie, V-Pet mocno przypominało swoich poprzedników, jednak było dużo bardziej wymagające. Digimony mogły również walczyć pomiędzy sobą. Opiekun Cyfrowego Stwora zaczynał hodowlę od stadium Dziecka, i opiekując się nim i trenując, powodował jego ewolucje w coraz bardziej zaawansowane formy. Digimony miały wiele różnych gałęzi rozwoju, dzięki czemu nawet właściciele tych samych urządzeń mogli mieć wiele różnych stworków.

AnimeEdytuj

Szóstego marca 1999 został wyemitowany w japońskich kinach pierwszy film na podstawie Digimonów. Dzień później, ruszyła jego seria anime o tytule Digimon Adventure. Potem powstały kolejne cztery sezony, każdy z własną fabułą i filmami pełnometrażowymi. Najnowszy, szósty sezon miał swoją premierę 6 lipca 2011 roku. Anime Digimonów jest produkowane przez Toei Animation i Bandai.

Spis sezonów animeEdytuj

Filmy pełnometrażoweEdytuj

Obecnie zostało wyemitowanych 11 filmów; 8 na podstawie anime, Digital Monster X-Evolution z własną fabułą, bazującą na Digimon Chronicle i dwa krótkie filmy nakręcone w grafice komputerowej. Angielski Digimon: The Movie powstał z połączonych trzech pierwszych japońskich filmów.

MangiEdytuj

Pierwsza manga to C'Mon Digimon, wydana latem 1997, jako one-shot. Po jej sukcesie, powstało Digimon Adventure:V-Tamer 01, napisane przez Hiroshi Izawę, i puszczone w obieg 21 listopada, 1998 roku.

Japońskie mangiEdytuj

Pozostałe mangiEdytuj

  • Yuen Wong Yu manhua: Chińska manhua skomponowana przez Yuen Yong Wu, bazująca na telewizyjnej serii anime. Zawierała historię Digimon Adventure w pięciu tomach, Digimon Adventure 02 w dwóch, Tamers w czterech, i Frontier w trzech. Trzeba zaznaczyć, że wspomniane adaptacje zawierały mocno skondensowaną i rzadko zmienioną fabułę oryginalnych serii. Wersja w języku kantońskim została wydana przez Rightman Publishing Ltd. w Hong Kongu. Powstały również dwie wersje angielskie. Pierwsza została wydana w Singapurze przez Chuang Yi. Druga, napisana przez Lianne Sentar, została wydana przez TOKYOPOP w Ameryce Północnej. Trzy tomy Digimon Frontier zostały wydane w języku angielskim przez Chuang Yi. TOKYOPOP nie wydało ich ani w Europie, ani w Północnej Ameryce. Jednakże ta adaptacja została wydana w Australii i w Nowej Zelandii przez Madman Entertainment.
  • D-Cyber
  • Dark Horse: Dark Horse Comics opublikowało komiksy na podstawie amerykańskiej wersji trzynastu pierwszych odcinków Digimon Adventure w 2001 roku. Historia została napisana przez Daniela Horna i Ryana Hilla, natomiast ilustrowali Daniel Horn i Cara L. Niece.
  • Panini: Europejskie wydawnictwo Panini wydało różne komiksy na podstawie Digimonów w różnych krajach. W Niemczech wydano własną adaptację epizodów, natomiast w Wielkiej Brytanii wydano reprint komiksów Dark Horse oraz kilku niemieckich wersji Digimon Adventure 02. Brytyjskie komiksy posiadały własną fabułę, różniącą się od oryginalnego 02. Mangi na temat sagi Tamers tym razem podążały wiernie za fabułą serii, wyjaśniając nawet niektóre tematy dogłębniej niż robiła to animowana seria. W Polsce wydano kilka odcinków pierwszej serii Digimonów (dwa odcinki na jeden numer czasopisma) oraz kolekcjonerski album na naklejki.

GryEdytuj

Gry karcianeEdytuj

Pierwsza gra karciana na temat Digimonów została po raz pierwszy opublikowana w 1997 roku w Japonii przez firmę Bandai. Pierwszą angielską grą karcianą była seria Digi-Battle Card Game, która również pojawiła się w Polsce.

Japońskie gry karcianeEdytuj

Angielskie gry karcianeEdytuj

Najważniejsze osobyEdytuj

  • Akiyoshi Hongo - Twórca oryginalnego konceptu Digimonów
  • Hiroyuki Kakudo - Reżyser Digimon Adventure i 02
  • Yukio Kaizawa - Reżyser Digimon Tamers i Frontier
  • Naozumi Itō - Reżyser Digimon Savers
  • Chiaki J. Konaka - Scenarzysta Digimon Tamers
  • Hiroshi Izawa - Autor Digimon Adventure:V-Tamer 01
  • Tenya Yabuno - Ilustrator Digimon Adventure:V-Tamer 01
  • Yuen Wong Wu - Autor serii manhua Digimon
  • Takanori Arisawa - Kompozytor serii Digimon Adventure, 02, Tamers, Frontier
  • Keiichi Oku - Kompozytor Digimon Savers
  • Kouji Wada - Wykonawca openingów Digimon Adventure, 02, Tamers, Frontier i drugiego Savers
  • Dobrosława Bałazy - Reżyseria polskiej wersji Digimon Adventure
  • Katarzyna Krzysztopik i Dariusz Paprocki - Dialogi polskiej wersji Digimon Adventure
  • Jacek Kacperek - Dźwięk i montaż polskiej wersji Digimon Adventure
  • Marzena Wiśniewska - Kierownictwo produkcji polskiej wersji Digimon Adventure
  • Anna Rutkowska - Polska wersja openingu Digimon Adventure
  • Adam krylik, Piotr Gogol, Krzysztof Pietrzak - Wykonawcy polskiej wersji openingu Digimon Adventure
  • Piotr Gogol - Kierownictwo muzyczne polskiej wersji Digimon Adventure
  • Artur Nowak - tłumacz polskiej wersji Digimon Adventure (wersja TV4)
  • Jarosław Łukomski - lektor w polskiej wersji Digimon Adventure (wersja TV4)

Digimony w PolsceEdytuj

Polskojęzyczne Fox Kids wyemitowało pełny sezon Digimon Adventure, dzieląc go na dwie serie. Jak dotąd to jedyny sezon anime, jaki został pokazany w naszym kraju. We wrześniu 2011 roku TV4 zaczęło emisję japońskiej wersji z polskim lektorem.

Więcej w Fandom

Losowa wiki